Vol 32 (2012): Special Issue/Edición Especial: Oral History in Latin America/Historia Oral en América Latina
Articles

“Who Made the World?” Politics and Oral Sources in Argentine Labour Culture <br/>¿Quién hizo el mundo? Fuentes orales y política en la cultura de los obreros argentinos

Pablo Pozzi
Universidad de Buenos Aires
Published August 14, 2012

Abstract

Through the use of oral sources housed at the Universidad de Buenos Aires Oral History Program, this piece attempts a cultural approach to explaining the persistence of what could be termed a “left” culture in Argentina. This culture, presented here as “common sense,” is discussed through the analysis of popular songs and anecdotes. The main idea is that this culture expresses a consciousness “of itself” and that this has permitted the subsistence of an organized left in spite of repression and that it also contributes to explaining the persistence and harshness of social conflict over time. In addition, it focuses on the “common sense” implicit in the sources studied. Finally, it briefly discusses an implicit content of social relations that are perceived as “class struggle.” A partir de fuentes orales y de testimonios recopilados en el archivo del Programa de Historia Oral de la Universidad de Buenos Aires, este trabajo intenta una aproximación al análisis de la persistencia de una cultura izquierdista a nivel subterráneo vinculada con el “sentido común” popular a partir del estudio de canciones y anécdotas. La hipótesis central es que esta cultura expresa un nivel de conciencia “en sí” que ha permitido la subsistencia de la izquierda orgánica a pesar de la represión y que, además, aporta a explicar la persistencia y la dureza de la conflictividad social a través del tiempo. Así, la ponencia se centrará en tres temas interrelacionados. Primero, las ideas políticas subyacentes en expresiones populares como el tango y los chistes. Segundo, el “sentido común” implícito en estas expresiones. Y tercero, la construcción de un concepto específico de relaciones sociales que puede ser tildado “lucha de clases”.