Vol 32 (2012): Special Issue/Edición Especial: Oral History in Latin America/Historia Oral en América Latina
Articles

Building the Testimonial Archive of the Operativo Independencia and the Military Dictatorship in Famaillá <br/> El proceso de construcción del Archivo Testimonial sobre el Operativo Independencia y la dictadura militar en Famaillá

Alejandra Pisani
Universidad de Buenos Aires
Ana Jemio
Universidad de Buenos Aires
Published August 14, 2012

Abstract

This article is a critical review of the experience of building a Testimonial Archive of the Operation Independence and the military dictatorship in Famaillá (Tucumán, Argentina). The Archive was created by the Research Group Concerning the Genocide in Tucumán (GIGET). Our article is a theoretical-methodological reflection on our own practices in light of the specific aspects of working with genocide victims of the working classes. Our analysis begins with a description of the group of interviewees; this is a central element in our account of the difficulties as well as the potential of the completed work. Since the building of the archive also included the making creation of interviews, this review addresses aspects related to the production of oral sources. El artículo se propone realizar una revisión crítica de la experiencia de construcción del Archivo Testimonial sobre el Operativo Independencia y la dictadura militar en Famaillá (Tucumán – Argentina) realizado por el Grupo de Investigación sobre el Genocidio en Tucumán (GIGET). Constituye una reflexión teórico-metodológica de nuestras propias prácticas a la luz de la especificidad que supone el trabajo con víctimas del genocidio de las clases populares. El análisis parte de una caracterización del colectivo del que forman parte los entrevistados, entendiendo que la misma constituye un elemento central a la hora de dar cuenta de las dificultades y las potencialidades del trabajo realizado. Dado que el proceso de construcción del archivo incluyó también la realización de las entrevistas que lo conforman, la reflexión incluye aspectos relacionados con la producción de fuentes orales.