Vol 32 (2012): Special Issue/Edición Especial: Oral History in Latin America/Historia Oral en América Latina
Articles

Alongside Route 3, “The Glorious Double P”: An Approach to “Peronist Faggots” (“Putos Peronistas”) of La Matanza <br/> A la vera de la Ruta 3 “la gloriosa doble P”. Una aproximación a los “Putos Peronistas” de La Matanza

Gerardo Médica
Universidad de Buenos Aires
Viviana Villegas
Universidad Nacional de Lomas de Zamora
Published August 14, 2012

Abstract

This article describes the production and the analysis of two oral sources: the oral narratives of Pablo Ayala and of “La Iara.” Both are militants and founders of the group “Putos Peronistas” of La Matanza (Buenos Aires, Argentina), one of the few working class gay organizations within Peronism. The article explores their life stories. In their narrative they interweave working class elements of Greater Buenos Aires, with the impact of the neoliberal reforms of the 1990s on family and neighbourhood. It also suggests a series of motivations for a group of gay activists to organize within a traditionally homophobic political movement. These motivations arose in a context of extreme poverty, and gave rise of a political commitment that has earned an ever increasing visibility in the media. In addition, the piece explores the construction of a specific, and contradictory, identity as a Puto Peronista fighting for the right to sexual diversity. Este artículo describe la producción y el análisis de dos fuentes orales: las narraciones de Pablo Ayala y de “La Iara,” militantes y fundadores de la agrupación “Putos Peronistas” de La Matanza (Buenos Aires, Argentina). El artículo se centra en dos puntos. Primero, explora su historia de vida donde se entrelazan elementos sociales de la clase obrera del Gran Buenos Aires con las consecuencias de la década de 1990 que tuvieron fuerte impacto en vecindarios y familias. Segundo, ofrece la historia de las motivaciones que determinaron el origen de la agrupación en un contexto de pobreza, de formas de compromiso militante, y de su cada vez mayor visibilidad. Así se exploran las marcas que llevan a la construcción de una identidad que se articula bajo el término y la condición de ser “Putos Peronistas,” lo cual implicó visibilidad y la lucha por el reconocimiento de la diversidad sexual.